El programa d’innovació en TIC té com a objectius impulsar la incorporació de les TIC en els processos d’ensenyament i aprenentatge, promoure la intercomunicació dins la comunitat educativa així com facilitar la cooperació i comunicació entre centres educatius. La tipologia de projectes és diversa però se centra en tres eixos principals: en la Integració de les eines TIC a les diferents àrees curriculars amb previsió d’utilització d’ordinadors a les aules, en fomentar el treball col·laboratiu amb l’ús de les TIC amb especial referència a metodologies que propiciïn el treball cooperatiu i per projectes o també en la posada en marxa d’un web de centre basat en pàgines dinàmiques (intranet) com a eina facilitadora de la comunicació entre els integrants de la comunitat educativa, com a mitjà simplificador de processos organitzatius i com a recurs d’aprenentatge.
Quina ha de ser la relació entre els projectes telemàtics, pel que fa a la utilització de les Noves Tecnologies, i el currículum escolar? Com es podrien portar a terme?
La relació que hi ha d’haver entre els projectes telemàtics i el currículum escolar ha de plantejar-se des del punt de vista que les noves tecnologies són un element clau en l’educació que ha de rebre un infant. És per aquest motiu que les TIC s’han d’integrar dins del procés d’ensenyament – aprenentatge de l’alumne, per tal de formar-lo d’una manera competent vers la societat actual. Així doncs, si ens fixem en les demandes socials que es precisen actualment, veiem que el currículum escolar ja té dissenyats uns objectius d’aprenentatge enfocats a formar alumnes que respongui a aquestes peticions socials.
Així doncs, els projectes telemàtics es troben integrats dins del sistema educatiu, el qual treballa la formació dels discents mitjançant les competències bàsiques. Aquestes, volen assolir una educació integral de l’alumne, buscant que aquest sigui capaç de resoldre satisfactòriament la situació que se li plantegi utilitzant allò que sap. La formació integral provoca que la competència informacional es trobi immersa dins del procés d’aprenentatge. D’aquesta manera, les diverses competències que engloben la informacional pretenen cercar dins de l’alumne un desenvolupament competent en l’àmbit de les noves tecnologies, fent que aquest sigui capaç de seleccionar, analitzar i interpretar la informació que rep.
La cooperació i cohesió és un punt rellevant dins dels projectes telemàtics, però en el currículum no s’especifica aquest punt, sinó que es tracta el tema de la relació entre els alumnes. Per això, el fet de treballar la utilització de les noves tecnologies aporta, a més d’un domini informacional, els beneficis que suposa la feina en equip. Aquest enfocament, però, ha de tenir en compte, que el paper del mestre com a guia té una gran importància per tal que funcioni aquesta metodologia.
Per finalitzar, m’agradaria comentar que el plantejament que es fa sobre la posada en marxa d’una web que faciliti les relacions entre la comunitat educativa, crec que encara avui en dia, aquest via de comunicació no es troba gaire immersa dins de l’àmbit educatiu. En aquest aspecte, seguim tenint una visió tradicionalista de la comunicació entre els factors que intervenen en el procés d’ensenyament – aprenentatge de l’alumne. Personalment, penso que quan les noves tecnologies estiguin immerses dins l’escola, la comunicació digital tindrà un nivell de demanda més elevat, ja que els membres de la comunitat la tindran més assimilada dins de la seva quotidianitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada